EU heeft bewijs dat China geëxporteerde elektrische voertuigen subsidieert
Enkele weken geleden startte de Europese Unie een onderzoek over China en de mogelijkheid dat het land zijn fabrikanten subsidieerde voor de productie van elektrische auto’s die geëxporteerd zouden worden.
Het onderzoek werd gestart omdat er vermoedens waren dat de prijzen van Chinese elektrische auto’s kunstmatig laag werden gehouden, wat uiteraard nadelig was voor Europese fabrikanten.
Vandaag beweert de EU formele bewijzen te hebben dat de Chinese overheid haar fabrikanten inderdaad subsidieert om de wereldmarkt te overspoelen met hun producten.
Volgens de informatie gaat het zowel om directe geldoverdrachten als andere mechanismen, zoals het kwijtschelden van schulden om de Chinese fabrikanten te ondersteunen en dus oneerlijke concurrentie te voeren om andere wereldwijde fabrikanten te verzwakken.
Overtuigende documenten
De Commissie zegt dat ze documenten heeft om dit te bewijzen. Deze subsidiestortingen zouden hebben geholpen om Chinese auto’s concurrerender te maken en zo de Chinese import in Europa te vergroten. “Tussen oktober 2023 en januari 2024 werden er 177.839 voertuigen ingevoerd, ofwel een stijging van +11% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar”, aldus de Commissie.
De Commissie heeft niet gezegd om welke fabrikanten het gaat. Maar het onderzoek gaat door en de Commissie heeft aangegeven dat ze de gevallen van BYD, Geely (VOLVO) en SAIC (MG) zal onderzoeken, aangezien ze een bijzonder concurrerend aanbod auto’s heeft in termen van prijzen.
Vergeldingsmaatregelen
De Europese Commissie is niet van plan te stoppen en overweegt nu al om niet alleen invoerrechten te heffen op nieuwe geïmporteerde voertuigen, maar ook op reeds geïmporteerde voertuigen. Dit zou dus betekenen dat er maatregelen met terugwerkende kracht worden genomen.
De Chinese autoriteiten hebben via hun Kamer van Koophandel laten weten 'dat ze teleurgesteld zijn over deze beslissing. Volgens hen is de toename van het aantal Chinese auto’s in Europa gewoon de weerspiegeling van de groeiende vraag van consumenten naar elektrische modellen. Meer niet...'
Hoe dan ook, als het onderzoek tot november 2024 doorgaat, overweegt de EU om vanaf juli er douanerechten op te heffen.
Volgens de Commissie moet er dringend een einde komen aan deze oneerlijke concurrentie. Als de import op dit tempo doorgaat, “kan dit negatieve gevolgen hebben voor de werkgelegenheid en de totale productie van autofabrikanten in de EU.” Je kan fraude aangeven bij de EU OLAF hier.
Dit onderzoek verzwakt in ieder geval de sino-Europese betrekkingen nog meer, omdat het niet alleen elektrische voertuigen betreft, maar ook andere strategische sectoren zoals halfgeleiders (chips) en farmaceutische producten. Zijn de eerste bevindingen van dit onderzoek verrassend? Niet echt, want het is algemeen bekend dat Peking zijn autofabrikanten al jaren subsidieert.
Het is dus moeilijk te begrijpen waarom de overheid zich zou moeten inhouden op exportmodellen, vooral in een overgangsperiode die een extra kans biedt voor het land om made-in-China-producten wereldwijd te promoten. Bron: EU / David Leclercq - Gocar.be